داده های بزرگ(Big Data)

رایان افزار پژوه / مقالات / داده های بزرگ(Big Data)

به گزارش گارتنر در 2 سال آینده، 73 درصد از سازمان ها بر روی (Big Data داده های بزرگ) سرمایه گزاری خواهند کرد

 

گزارش اخیر گارتنر حاکی از این می باشد که سرمایه گذاری بر روی فناوری داده های بزرگ یا همان Big Data )به مجموعه داده ‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرم ‌افزاری در یک چارچوب زمانی مشخص و مورد انتظار است) روز به روز در حال توسعه است و اینکه تا 24 ماه آینده (دو سال دیگر) 73 درصد سازمان و شرکت ها یا بر روی این فناوری سرمایه گذاری کرده اند و یا قصد سرمایه گذاری روی آن را خواهند داشت که نسبت به 64 درصد در سال 2014 رشدی قابل توجه تلقی می شود. هدف تحقیق انجام شده در ژوئن 2014 توسط 302 نفر از اعضای تیم تحقیقاتی گارتنر، بررسی برنامه های سرمایه گذاری تکنولوژیکی سازمان ها مرتبط با داده های بزرگ، مراحل اتخاذ این فناوری، حل مشکلات تجاری، دادها، فناوری، و چالش ها بود بعلاوه اینکه قرار بود در این تحقیق نتایج سال های دیگر با آن مورد مقایسه نیز قرار گیرد.

آقای تیک هودکر مدیر تحقیقاتی گارتنر می گوید: "سرمایه گذاری روی داده های بزرگ همچنان توسط آمریکای شمالی اداره می شود و در سال 2014 سرمایه گذاری سازمان ها 47 درصد گزارش شده که نسبت به گزارش 37.8 درصدی سرمایه گذاری شرکت ها در سال 2013 رقم بیشتری را نشان می دهد. تمامی مناطق آمریکای شمالی متوجه این افزایش در سرمایه گذاری روی داده های بزرگ را از 2013 تا 2014 شدند". با این حال، افزایش سرمایه گذاری بر روی این فناوری هنوز به این منتج نشده است که شرکت ها و سازمان ها به فکر انجام پروژه هایی در این زمینه باشند.

مانند سال 2013، در سال 2014 نیز بیشتر روی پیاده کردن استراتژی ها و ساخت پروژه هایی آزمایشی کار شده است. داده های بزرگ با این حال در سال 2013 بیشتر در مرحله اقدامات اولیه و تجربی به سر برد و تنها 8 درصد سازمان ها گزارش دادند که پروژه های خود را به مرحله تولیدی رسانده اند اما اکنون این رقم به 13 درصد در سال 2014 رسیده و هرچند 13 درصد هم به خودی خود کم است اما رشد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد که می توان به توسعه بیشتر آن در سال های آتی نیز امیدوار بود، همچنین اینکه با این تفاسیر می توان حدس زد که شرکت ها سازمان ها رفته رفته به اهمیت فناوری داده های بزرگ پی برده و مشتاقند تا بر روی آن سرمایه گذاری بیشتری کنند. داده های بزرگ می تواند در حل بسیاری از مشکلات تجاری را در تمامی صنعت ها مفید باشد که "افزایش تجربه مشتری" و " بهبود فرآیند بهره وری" دو حوزه تخصصی این فناوری به حساب می آید.

 

لیزا کارت یکی از مدیران تحقیقاتی گارتنر می گوید: "بزرگ ترین تحولات در ارتقای تجربه کاربر یا مشتری بالاخص بخش های نقل و انتقالات، سلامت و بهداشت، بیمه، رسانه و ارتباطات، فروش، و بانکداری را مورد توجه خود قرار داده است و در حوزه بهبود فرآیند بهره وری  نیز افزایش قابل توجهی را در استفاده بیگ داتا برای طراحی محصولات اطلاعاتی شاهد بوده ایم جایی که سازمان ها به دنبال پولی کردن داده های خود می باشند که بیشتر روی شرکت های آی تی، دولتی، و تولیدی صدق می کند". گارتنر رشد قابل ملاحظه ای از سرمایه گذاری را همچنین روی حوزه رسانه و ارتباطات می بیند و گزارش می دهد که در سال 2014، 53 درصد از سازمان ها سرمایه خود را از پیش روی این حوزه گذاشته اند و 33 درصد هم قصد سرمایه گذاری روی این فناوری را دارند. پیش بینی می شود که هر سال اقدامات مهم تری در زمینه داده های بزرگ انجام گیرد، همانطور که سازمان ها از مرحله درک مفهوم و جمع آوری اطلاعات از فناوری داده های بزرگ و طرح راهبردها برای سرمایه گذاری در آن گذر می کنند، رفته رفته به فکر اجرایی تر کردن آن می افتند.

از میان سه بعد مختلف فناوری بزرگ، یعنی "حجم"، "تنوع"، و "سرعت"، به مورد اول از همه اهمیت بیشتر توجه میشود. افزایش حجم داده ها کاملا قابل درک است و همچنین ساده ترین روش برای دست و پنجه نرم کردن با افزایش حافظه و محاسبه ظرفیت است. از طرفی دیگر بعد دیگر داده های بزرگ یعنی "تنوع" بسیار چالش برانگیزتر است: ارزیابی منابع مختلف داده ها مانند فید های (feed) رسانه های اجتماعی، و همچنین داده های ماشین ها، حسگر ها، و مدل های متنی نه تنها به ظرفیت حافظه بالایی نیاز دارد بلکه ابزارها و مهارت های مختلفی نیز برای استفاده از آن ها را می طلبد.